Reisverslag 3: Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu Reisverslag 3: Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu

Reisverslag 3: Nepal

Door: Colin en Anniek

Blijf op de hoogte en volg Colin en Anniek

14 Oktober 2013 | Nepal, Pokhara

Reisverslag deel 3: Nepal (29 sept. - 14 okt. 2013)

We're back!!! De 10 daagse trekking Poon Hill - ABC (Annapurna Base Camp) zit erop en we zijn nu nog aan het nagenieten van deze geweldige tocht! Hoewel we aardig wat regen onderweg hebben gehad (7 van de 10 dagen), zijn we de laatste dagen beloond met flink wat zon en hetgeen waarvoor iedereen met bloed, zweet en tranen die pittige berg opklimt: een geweldig uitzicht op het Annapurna gebergte.

Laten we beginnen bij het begin. De route was als volgt: van Nayapul, naar Tikedhunga, Ghorepani, Poon Hill en Tadapani, Chhomrong, Dobhan, MBC (Machhapuchchhre Base Camp), ABC en Bamboo, Jhinu Danda en dan weer terug naar Nayapul. Een klim van 820 naar 4310 meter hoogte. En hoe hoger, hoe kouder het wordt. Met enige spanning werden we zondagmorgen om 07.30 uur opgehaald door onze guide Yam en vertrokken we met een kleine rugzak (met wat schone kleding, een poncho en toiletspullen) en een wandelstok in een taxi naar Nayapul. Na een rit van ruim een uur vertrokken we te voet naar Birethanti waar we ons moesten melden bij een controlepost en waar we eerst een goed ontbijt kregen. Toen begon het echte werk. Wat bergjes op, door de bossen, een geweldig uitzicht en toen ineens een kudde ezels die je tegemoet kwam. Deze werden gebruikt als transportmiddel van dorpje naar dorpje (aangezien er op deze kleine wandelpaden geen auto's kunnen komen). Daarnaast werden we ook meerdere keren voorbij gelopen door porters (Nepaleze ezels maar dan op slippers ;) ) die makkelijk 30 kg dragen met een band op hun voorhoofd. Respect voor die gasten! Na een kleine 2,5 uur bereikten we onze eerste overnachtings lodge in Tikedhunga waar we na het nuttigen van een Dahl Baht (lokaal eten) en een warme douche, 's avonds een Nepalees kaartspel hebben geleerd van Yam: Dumbal. De meesten Nepalezen gaan rond 20.00-21.00 uur naar bed dus dat voorbeeld hebben we maar opgevolgd want we moesten weer vroeg op de volgende dag.

De overige dagen zagen er eigenlijk ongeveer hetzelfde uit. Je begint met een goed ontbijt in de vroege ochtend rond 06.30 / 07.00 uur en een klein uur later vertrek je naar de volgende plaats. Daar kom je zo'n 5-6 uur later aan. Soms ben je wat sneller en doe je er nog geen 4,5 uur over en kun je meteen lunchen in de plaats waar je overnacht, anders lunch je onderweg. We hebben ook dagen van bijna 12 uur gemaakt, op de terugweg, maar dit was voornamelijk bergaf en met veel rustmomenten. Op sommige dagen (naar Poon Hill en ABC) vertrek je midden in de nacht (rond 4.30 / 5.00 uur) om een glimp te kunnen opvangen van het berglandschap bij zonsopgang. Dan moet je wel geluk hebben met het weer want wanneer het bewolkt is zie je weinig anders dan bewolkte bergtoppen en een hoop Chinezen die met hun grote camera's op de eerste rij willen staan.

De lodges zijn te vergelijken met hele simpele skihutten die meestal worden verwarmd door een houtkachel. In sommige plaatsjes hebben ze gaskachels waar je extra voor moet betalen. Ideaal om je kleren te laten drogen als de zon niet schijnt. Helaas gaan ze niet altijd aan en moet je de volgende dag gewoon weer in dezelfde natte kleding verder lopen wat een enkele keer is voorgekomen. Wonderbaarlijk heeft iedere lodge een warme douche ter beschikking wat toch wel heerlijk is na een dag zwoegen en zweten. En vooral als je de hele dag in de regen hebt gelopen. Het belangrijkste tijdens een trekking is dat je niet te snel gaat en veel water blijft drinken. Daarnaast moet je niet te snel stijgen (eingelijk niet meer dan 500 meter per dag), anders kun je hoogteziek worden. De meeste mensen krijgen dit pas boven de 3000 meter, maar een enkeling voelt dit al als ze meer stijgen dan 1000 meter per dag (wat eigenlijk al te veel is vooral als je er niet aan gewend bent). Symptonen als hoofdpijn, oorpijn, duizeligheid en misselijkheid kunnen je het dan erg zwaar maken! Colin kan hierover meepraten. Het beste is dan om snel te dalen, maar wanneer het al bijna donker is gaat dit niet en moet je eraan geloven. Als medicijn krijg je dan knoflooksoep en moet je veel heet water drinken met wat zout. Vrolijk word je daar niet van! Na een extra rustdagje was hij weer helemaal de oude en vloog hij de bergen weer op en af.

Tijdens een trekking zie je de mooiste uitzichten, kom je in de leukste dorpjes en ontmoet je geweldige mensen. Zo hebben wij een hele leuke Australische vader en dochter ontmoet waar we een kleine week mee hebben opgetrokken. We hebben zelfs een uitnodiging gehad om naar Australië te komen dus mochten we het reizen na een jaar nog niet beu zijn, dan zouden we er zomaar op in kunnen gaan. ;) Waar we ook een super leuke tijd mee hebben gehad is onze gids Yam. Hij is niet alleen een geweldige gids, maar ook een geweldig sociale kerel. Geen enkele andere gids trok zoveel met zijn klanten op en deed zoveel voor hen. Sommige gidsen liepen gewoon op eigen tempo door naar het volgende plaatsje en dan moest je zelf maar zoeken waar het was, zoals in het geval bij de Australiërs. Dus mocht je ooit interesse hebben in een trekking door Nepal, dan moet je bij Yam zijn!

Uiteindelijk kwamen we op dag 8 aan in ABC. Om 4.15 uur een wake-up-call en een kwartier later in de startblokken en met een zaklamp klimmen naar de top. Vergeleken met Poon Hill was dit een eitje, hoewel klimmen op dit tijdstip nog steeds niet onze voorkeur heeft. Een dik uur later kom je dan eindelijk aan in de plaats waar je al 7 dagen naar hebt uitgekeken. Een tocht door een geweldig landschap, te vergelijken met het landschap uit de Lord of the Rings films, bergen overal waar je kijkt en een bordje met ABC 4130 meter. We've made it! :D Wat een heerlijk gevoel is dit. Hier hebben we nu 7 dagen voor in de regen gelopen, de 9000 traptreden (te vergelijken met 120 x Colin's oude appartement in de Frans Hals straat, waar Anniek zo dol op was) in Chhomrong op en af moeten zwoegen, het was het allemaal waard! Hoewel het uitzicht nog steeds niet volledig helder was, hebben we een goed uitzicht gehad op de meeste bergen. Annapurna I, II, III, Machhapuchchhre, Dhampus Peak, Chuli, we hebben ze allemaal gezien. Op de terugweg nog heerlijk in een hotspring gezeten met een biertje, dat maakte het avontuur compleet!

Bij terugkomst werden we uitgenodigd door de eigenaren van het guesthouse op daar te komen eten ter ere van het Dashain Festival. Jaarlijks worden er duizenden dieren geofferd (voornamelijk berggeiten) die vanuit de bergstreken naar Pokhara worden vervoerd en vrijwel elke familie eet dan 10 dagen lang geit. Best apart, vooral omdat we deze dieren nog geen week geleden hebben zien lopen onderweg naar Pokhara en nu ligt er eentje op je bord. Helemaal omdat je vrijwel elke dag een geit hoort mekkeren bij de mensen in de tuin en weet dat die snel is uitgemekkerd. Maar lekker zijn ze wel! ;)

Na ABC hadden we eigenlijk nog niet genoeg van het hiken en zijn we nog van Pokhara naar Sarangkot gelopen op een hoogte van 1592 meter. Dit was een zeer steile klim van 2,5 uur omhoog wat toch niet zo gemakkelijk was als we dachten. Maar een prachtige zonsonder- en een zonsopgang maakten de reis meer dan waard. We hadden zelfs beter uitzicht dan vanuit ABC dus onze reis kon niet meer stuk.

Na een ruime 3 weken in Pokhara en omgeving vertrekken we morgen naar Chitwan National Park, waar we hopelijk wat wilde neushoorns en tijgers mogen aanschouwen. Na Chitwan staat Kathmandu op het programma en vliegen we de 24ste naar Hong Kong. Het Nepalese avontuur zit er bijna op, maar ongetwijfeld zullen we nog een keer terugkomen naar dit geweldige land.

De foto's voor dit verslag zijn te vinden op:

Blijf vooral berichtjes posten, want het is super leuk om deze vanuit hier te lezen! Helaas hebben wij hier niet altijd een goede verbinding dus berichtjes terugsturen kan soms wat langer duren. Tot het volgende verslag!

Liefs Colin en Anniek

• 14 Oktober 2013 - 15:17

Leon:

Hey reizigers,

Wederom een leuk verslag en wat is het daar mooi zeg. Wel verbazingwekkend dat jullie nog geen genoeg hadden van het hiken, alleen bij het zien van al die bergen en trappetjes enzo wordt ik al moe.

Kunnen jullie elkaar verder nog een beetje verdragen na al zo'n zes weken bij elkaar op de lip te zitten? en Colin hoogteziekte? wat een teer manneke is het ook ;)

Veel plezier nog!

Groetjes Leon

• 14 Oktober 2013 - 15:21

Christien:

Hoi,

Erg mooi reisverslag weer! En super mooie foto's!! enjoy!

• 14 Oktober 2013 - 15:26

Monique :

Hallo Luitjes,

Ik geniet iedere keer van jullie foto's en verslagen.
    Geniet ervan.

groet Monique

• 14 Oktober 2013 - 15:56

Joke:

Wat een geweldig avontuur. Stoer hoor om zo'n berg te beklimmen. Ik vind jullie verslagen heerlijk om te lezen.Geniet er van
    lieve groetjes Joke

• 14 Oktober 2013 - 16:22

Kevin:

Mooie foto's geweldig uitzicht!
    Alleen dat weer, denk je dat jullie veel regen gehad hebben haha,
    nou zal maar niets zeggen over die weersomstandigheden hier.
    Anyway kijk weer uit naar de volgende update!

• 14 Oktober 2013 - 17:56

Cristel:

Helden! Ik heb niet vaak de trap op de Frans Halsstraat beklommen, maar als ik dat deed was dit met een klaagzang! Ik zag op de foto's de heerlijke rijstgerechten... Zijn jullie dit al beu?

Colin, de kinderen denken nog aan je hoor! Laatst vroeg er iemand uit mijn klas of je al terug was! Geniet van jullie volgende avontuur en tot het volgende verhaal!

Liefs, Cristel

• 14 Oktober 2013 - 18:45

Inge:

Hallo Zwervers haha.

Jullie reisverslag wordt steeds leuker. Prachtig wat je allemaal ziet en leuk dat wij mee kunnen genieten.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Lieve groetjes en goed uitkijken.
    Inge XXX.

• 14 Oktober 2013 - 18:59

Laura:

Hoi Collin en Anniek,

Wat een leuk verslag weer!
    Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken!

Geniet van jullie avontuur en tot het volgende verslag!

liefs Laura

• 14 Oktober 2013 - 19:17

Juliette:

Hoi col en anniek,
    Wat een geweldige tijd maken jullie mee. Ik vind het hartstikke stoer, want volgens mij zijn de wandelingen erg pittig. Maar de bestemmingen zijn geweldig! En wat een schitterende foto's. Geniet nog ev en in nepal, en take care!! Ik print het weer voor oma en babs. Nog veel plezier en tot het volgende verslag en foto's xxx
    Juul

• 14 Oktober 2013 - 19:23

Pa:

Goeiendag,wat een gesjouw op die bulten. Wel handig dat er ezels zijn haha.
    Vandaag de mais geoogst maar niet alles,veel te nat.
    Mooie foto's,heel veel mensen volgen jullie zelfs de loonwerkers uit Den Ham.
    Nou luitjes nog vulle wille en goadgoan. Groeten Pa.

• 14 Oktober 2013 - 20:49

Pa L.:

Dag lieverds . Wat een geweldige reiservaring, de blijdschap straalt van jullie af en is te begrijpen bij het zien van die mooie foto's. Ik volg jullie verslag met spanning en elke keer weer lijkt het mooier te worden .
    Ik begrijp wat jullie hier zo geweldig aan vinden en ben blij dat ik het op deze manier kan volgen . Hopelijk wordt het weer mooier, hier is behoorlijk wat regen gevallen. Jullie zien er verder goed uit , dus blijf gezond en geniet volop.
    Liefs,
    Pa L.

• 14 Oktober 2013 - 22:20

Suzanne:

Hallo! Wat een waanzinnige mooie ervaringen doen jullie en delen jullie.
    Het is een genot om dit te mogen lezen, de foto' s zijn super.
    Geniet!!
    Liefs suus

• 15 Oktober 2013 - 09:21

Willeke:

Lieve Colin en Anniek,

Wat een geweldige ervaringen hebben jullie weer opgedaan! Leuk om jullie verhaal te lezen en de foto's te bekijken.

Dikke knuffel Willeke

• 15 Oktober 2013 - 09:54

Tieske:

Hoooooi!
    Dat is wel echt een super cool verhaal zeg! En die foto's maken het verhaal helemaal af! Volgens mij hebben jullie wel afgezien om er te komen. Was geen ABC-tje denk ik.... mwuahaha! Dus...
    Maar ik blijf jullie volgen, dus vooral zo'n mooie verhaaltjes blijven posten.
    groeten Ties

• 15 Oktober 2013 - 18:16

Marloes Schutte:

Wauw, wat mooi! Jaloers! Ben benieuwd naat de volgende verhalen en ervaringen.

Gr. Marloes

• 16 Oktober 2013 - 20:51

Emily:

Wauw! Colin en Anniek, wat een prachtig verhaal weer, en de foto's maken het helemaal af. Wat lijkt Nepal me mooi zeg! Geniet van het volgende avontuur, en super dat jullie ons zo op de hoogte houden :) XXX