Reisverslag 12 Maleisië & Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu Reisverslag 12 Maleisië & Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu

Reisverslag 12 Maleisië & Singapore

Door: Colin & Anniek

Blijf op de hoogte en volg Colin en Anniek

22 Mei 2014 | Singapore, Singapore

Selamat malam Belanda (Goede avond Nederland),

Het heeft even geduurd, maar daar zijn we weer! Ditmaal met een reisverslag vanuit zowel Maleisië als Singapore, voordat we naar onze laatste te bereizen land gaan: Indonesië. Echter deed Maleisië ons al een beetje in Indonesië doen wanen, want de taal, de Mee Goreng en Soto Ayam (Indonesische gerechten), het was hier al overal te vinden. En wat blijkt: Maleisië en Indonesië hebben dezelfde oorsprong dus vandaar de vele gelijkenissen. Een aangename verrassing, want nu kunnen we de taal alvast een beetje oefenen en natuurlijk lekker makan (eten), want het Indonesische eten hebben we toch wel een beetje (veel) gemist.

Het eiland Penang 'Pearl of the Orient', gelegen in de straat van Malakka, was de eerste Maleise bestemming. Deze staat naast zijn rijke koloniale achtergrond, tegenwoordig vooral bekend om zijn diversiteit. Het overgrote deel is Maleis en voornamelijk Moslim maar daarnaast is ongeveer 25% Chinees, 10% Indiaas en daarnaast zijn er ook nog een paar miljoen Indonesische migranten terug te vinden. En dat resulteert in een geweldige mix van Indiase, Chinese, Indonesische culturen gepaard met hun geweldige keukens. Je kunt het zo gek niet verzinnen en je kunt het hier vinden. Sateh, Roti, Dim Sum op elke hoek van de straat. En lekker!
Naast al het heerlijke eten en mensen kijken kun je je in Penang ook prima op andere manieren vermaken. Zo hebben ze speciaal voor toeristen een walkingtour door de binnenstad aangelegd met vrij unieke en creatieve schilderingen en bruist het van de grote luxe shoppingmalls waar je makkelijk de hele dag in kan verdwalen. Uiteraard hebben we hier ook weer een biosje bezocht en hebben we ter voorbereiding op Indonesië, ook alvast een taalgids Indonesisch gekocht, in de hoop een aardig woordje te kunnen spreken als we daar zijn.

Na Penang zijn we doorgereisd naar Tanah Rata, aanlegplaats voor de Cameron Higlands, een op 1500 meter hoogte uitgestrekt groenrijk bergachtig hoogland. Het gebied heeft een aangename koele temperatuur, wat ook wel even lekker is na een periode van constant zweten bij ruim 35 graden; en is prachtig om te voet te verkennen. Dat hebben we uiteraard ook gedaan waarbij we na een 1,5 uur durende klim door de bossen bij de top waren en tijdens de 2 uur durende daling een geweldig uitzicht hadden op vele prachtige aardbeien- en theeplantages zo ver je kon kijken. We hebben tijdens onze reis veel mooie dingen gezien, maar Cameron Highlands komt toch zeker in onze top 5 van mooiste plaatsen.
Het enige nadeel aan hooglanden is dat het er vaak regent en het zag er naar uit dat het dat die middag ook zou doen. Gelukkig hebben we tijdens het hiken een vriendelijke Fransman ontmoet die voorstelde om met zijn tourbusje mee terug te rijden. We zijn dankbaar op zijn verzoek in gegaan en dat was maar goed ook, want nog geen 2 minuten later kwam het er met bakken uitvallen en geen poncho had ons droog kunnen houden. Viva la France! ;)

De Perhentian Islands was de volgende Maleise bestemming en zijn als het ware opkomende vakantieplekken waar het toerisme nog niet alles heeft overgenomen. Hoewel de bus-bus-boot rit er naar toe een hele mooie maar aardige pittige was, met name doordat we voorin in de speedboot zaten en bij vrijwel elke golf een meter omhoog vlogen, het was het allemaal waard toen we aankwamen bij Long Beach op Pulau Kecil (het kleine eiland) van de Perhentians. Een prachtige blauwe zee, lange witte stranden en een heerlijk relaxt ongedwongen sfeertje. Het enige nadeel was dat het Pasen was en vrijwel alles vol zat. Het heeft ons wat moeite en wat wisselingen tussen hutjes gekost, maar uiteindelijk hadden we een simpel maar prima bungalowtje gevonden dat we samen met de Nederlander Maarten hebben gedeeld. Niet alleen vanwege het ruimtegebrek of om de kosten een beetje te drukken (de kosten op een eiland liggen namelijk een stuk hoger dan op het vasteland), maar juist voor onze gezamenlijke passie voor het duiken en goedkope rum. ;)
Aangezien we zoveel goede verhalen over het duiken hadden gehoord bij de Perhentian Islands, moesten we dit uiteraard zelf ook gaan ontdekken. We hebben gekozen voor de duikplaats Sugar Wreck, een gezonken vrachtschip dat als het ware huis is geworden voor duizenden vissen, haaien, roggen, noem het maar op. En daar was niks van gelogen. Ondanks dat de zichtbaarheid slechts een meter of 3-4 was, hebben we nog nooit zoveel verschillende soorten sealife bij elkaar gezien. Verschillende soorten Stingrays, Bamboosharks, een Coral Cat Shark, een school Great Barracudas, een Giant Pufferfish, een Razorfish, een Lionfish en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Helaas raakte onze onderwatercamera beslagen tijdens de duik, waardoor we er helaas geen beelden van hebben, Reden genoeg om nog een keertje terug te gaan! ;)
Naast het duiken hebben we ook nog gesnorkeld, maar helaas was dit een beetje een tegenvallende trip. Dit voornamelijk door de vele onhandige toeristen die niet konden zwemmen en gewoon op het koraal gingen staan en vissen aan het voeren waren wat dus totaal niet mag. Hierdoor is er veel koraal aangetast en gaan er veel vissen dood of weg. Toch hebben we een prachtige zee schildpad gespot, ondanks dat er 30 Maleise toeristen in het water lagen. Dat veel Aziaten niet (onderwater) kunnen zwemmen heeft toch ook weer zijn voordelen. :p

Na een paar heerlijke relaxte dagen op het strand en in de zee zijn we naar Kota Bahru gereisd waar de Moslimcultuur in Maleisië het duidelijkst te zien is. Vrijwel elke vrouw heeft een hoofddoek op of een boerka om en zowel mannen als vrouwen hebben allemaal lange kleding aan, ondanks dat het ruim 35 graden is. Er was er zo goed als niets te beleven op een uitstapje naar het cultureel centrum na, waar lokale Maleisen een aantal typisch Maleise sporten, spellen en ambacht lieten zien. Daarnaast werd er vrijwel geen alcohol geschonken dus de keuze om snel door te reizen was dus ook snel gemaakt.

's Werelds oudste oerwoud Taman Negara National Park stond daarna op ons lijstje en op aanraden van onze reisgids hebben we deze reis met de lokale Jungletrein gemaakt. Een leuke trip die ons langs prachtige landschappen bracht met uitzichten op de jungle, palmboomplantages en karstgebergten maar vooral leuk was omdat er alleen maar locals mee reizen en je je een keer niet tussen de toeristen bevond. Een overvolle trein, huilende kinderen, complete rijsttafels, uren vertraging, het hoort er allemaal bij. Toch wist het toerisme je uiteindelijk weer te vinden want bij het eindstation stond er alweer een taxibusje klaar om ons naar uiteindelijk door te vervoeren naar onze eindbestemming Kuala Tahan, het dorpje aan de voet van Taman Negara.
In Taman Negara hebben we een 3 daagse jungletrekking gedaan, samen met de Amsterdamse Mathilde, waarin we de 1e dag zouden camperen bij het meer Lata Berkoh en de 2e nacht in een hide (uitkijktoren). En dit was me een tocht joh! Geplaagd door honderden bijen, muggen en tientallen bloedzuigende wormpjes, zwoegend door een zeer benauwd bos waarbij je je al na 1 minuut het laplazerus zweette, het was alles behalve een makkelijke wandeling. Maar wat hebben we gelachen, met en om onze Amsterdamse reisgenoot. Het gegil en de paniek, haar broek die van achter naar voor was uitgescheurd, als we er nu nog aan terug denken dan liggen we nog dubbel. Maar uiteindelijk hebben we het allemaal overleefd en in de hitte van de strijd hebben we ook nog een Maleise civetkat en een tapir gespot. Op de terugweg zijn we ook nog naar een Orang Asli dorpje geweest waar lokalen eigenlijk nog leven als een paar honderd jaar terug. Levend in eigen gemaakte houten hutjes, jagen met een blaaspijp, zelf vuur maken, honing verzamelen en vissen, het was prachtig om ze bezig te zien. Uit ervaring kunnen we zeggen dat het jagen en vuur maken zeker geen makkelijke opgave is, dus extra respect voor hun leefwijze. Als afsluiter van de trekking hebben we ook nog een canopywalk gedaan, een wandeling op hoogte waarbij je over 11 hangbruggen kon lopen door de bossen. Helaas was er geen dier te bekennen, maar al met al toch een leuke afsluiter.

De volgende dag zijn we via boot en bus doorgereisd naar Kuala Lumper of terwijl KL, waar we de volgende dag samen met Gert (die we in Pai hebben ontmoet) naar Langkawi vlogen voor de wereldkampioenschappen Muay Thai. Ruim 100 landen namen deel aan dit alles behalve goed georganiseerde toernooi en Daniel, onze oud trainer uit Pai, kwam uit voor team NL. En aangezien wij in de buurt zaten, gingen wij hem aanmoedigen. En met succes! Hij besliste zijn 1e partij in zijn voordeel met een goed getimede elleboogstoot waardoor zijn tegenstander in de 2e ronde knock-out ging en was zowat de enige uit team NL die doorging naar de 2e ronde. Helaas konden wij zijn 2e partij niet meer zien omdat onze terugvlucht naar KL al stond geboekt, aangezien het toernooi 3 dagen later begon dan werd verteld, maar we kregen achteraf te horen dat hij op punten had verloren. Ondanks de teleurstellende resultaten hebben we samen toch een geweldige tijd gehad in Langkawi, waarin we met onze scootertjes het hele eiland hebben afgecrosst, een mangrove tour hebben gedaan en uiteindelijk ook nog hebben kunnen delen in de luxe van Daniels hotel. Thanks guys en wellicht tot in Indonesië??

Terug in KL hebben we uiteraard de trots van Maleisië bezocht, de Patronas Twin Towers, een indrukwekkend staaltje vakmanschap waar je zowaar even sprakeloos van wordt. Daarnaast zijn we bij de meeste toeristische plekken als Chinatown, Patalingstreet, Little India en de vele shoppingmalls geweest en uiteraard de bioscopen. Na een paar dagen KL zijn we door gegaan naar Malakka, een oud NLse kolonie. Hier was naast een aantal historische monumenten, een walkingstreet en shoppingmalls niet veel te beleven en we hadden ook wel genoeg van de steden. Pulau (eiland) Tioman was een goed alternatief en bij aankomst wisten dat we de goede keuze hadden gemaakt. Een geweldige plek om te snorkelen, hiken maar vooral om te relaxen. Een goede afsluiter voor Maleisie voordat we Singapore zouden gaan. Althans, dat dachten we.

Net toen we dachten om naar Singapore te vertrekken kregen we een slaapplaats aangeboden via Couchsurfing van Ben, een Filippijn die in Singapore werkte, maar in Johor Bahru (Maleisisch 2e grootste stad die aan de grens van Singapore ligt) woonde. Werkelijk de meest relaxte en gastvrije kerel die we tijdens onze hele reis hebben leren kennen. En een mooie bekomstigheid, hij had een huis in een luxe resort met zwembad en hij was een meester in alles zo goedkoop mogelijk krijgen. Zo hebben we belastingvrij bier gesmokkeld over de grens, een skypool gecrasht van een luxe hotel, gratis coupons gehad voor een vogelpark en liepen we ineens rond in de tuin van de sultan. Genieten van een ijskoud Hoegaarden witbiertje, Domino's pizza, een bbq, een late duik in het zwembad, je snapt dat we langer zijn gebleven dan die ene dag. Later heeft hij ons meegenomen naar Singapore naar de universiteit waar hij werkte, waar we even op bezoek zijn geweest bij de opleiding LO en kregen we een aantal gouden tips over Singapore. Zo zijn we bij een geweldig riversafari en een nightsafari park geweest waar we nog nooit zowel wild en sealife bij elkaar hadden gezien. De dierparken in NL zijn er niks bij.
Als afsluiting zijn we bij het prestigeuze Marine Bay Sands hotel geweest, dat bekend staat om zijn skypool dat uitzicht heeft op de skyline van Singapore. Club Kudeta heeft op woensdagen Ladiesnight waarbij je als stel gratis naar de hoogste verdieping kan en kan genieten van dit geweldige uitzicht. Een drankje kost weliswaaar $16,- maar het uitzicht dat je er voor terugkrijgt is onbetaalbaar!

Na een geweldige tijd in Maleisië en Singapore staat Indonesië alweer voor de deur. Het 2 maanden visum hebben we binnen en we vliegen morgen (22-05) van Singapore naar Medan, op het eiland Sumatra. Het laatste gedeelte van onze reis maar een reis door een land waar we ontzettend naar uitkijken. We sluiten voor nu af met een warme groet voor jullie thuis. Tot over 2 maandjes!

Ivm de trage internetverbinding blijven de foto´s helaas nog even op zich wachten. Zo gauw we weer wat sneller internet hebben, wat goed nog even kan duren, zetten ze de foto´s online.

Liefs van ons!!
xxx

• 29 Mei 2014 - 12:30

Hanneke:

Hoi Colin en Anniek,

Maleisie! Wat heerlijk... Hebe, onze dochter van nu 4, heeft het er nog steeds over. En dan met name Perhentian. We hebben daar een week in een houten hutje op het strand gezeten, geweldig! Zou zo terug willen...
    Grappig om te lezen dat Kota Bahru bij jullie ook tegenviel. Wij wisten ook echt niet wat we daar moesten doen, terwijl ook wij hadden gelezen van de Moslim cultuur en oude ambachten. Helaas.... (gingen daardoor wel een dag eerder naar Perhentian, dus dat was de meevaller!).
    KL vonden wij super, vooral dat park bij de Petronas Towers, waar Hebe heerlijk kon zwemmen en waar wij weer geluk mee hadden, omdat je er alleen met kind in mocht ;-). Want HEET was het! Beetje zelfde tijd als jullie zijn we geweest, iets eerder.
    Heel veel plezier met het laatste stuk van jullie reis. Genieten, heerlijk!

Groetjes Hanneke

• 30 Mei 2014 - 21:55

Bea Wolf:

Hoi, Colin en Anniek
    Heerlijk weer genoten van jullie reisverslag! Afgelopen week vroegen de kinderen waar jij was Colin en toen heb ik foto's laten zien! Onze Keanu was helemaal uitgelaten. Ook de andere kinderen van vorig jaar reageerden heel spontaan. Vooral die foto's dat jij bezig was met boksen waren favoriet! Meneer Colin was STOER! Dus bij deze ook de groetjes van groep 1/2 b. Wij gaan ook richting het einde van het schooljaar net als jullie aan jullie laatste stukje wereldreis beginnen. Wat is dit jaar omgevlogen. Geniet er nog van samen...jullie laatste stukje reis!

groetjes Bea

• 04 Juni 2014 - 06:23

Yvonne:

Hoi Collin en Anouk,

De natuur zoals door jullie beschreven lijkt ons prachtig. Wij gaan serieus overwegen onze volgende reis naar Maleisië te laten gaan ipv the USA, waar wij veel hebben rondgereisd. Ook de foto's zijn geweldig! Geniet er nog van en blijf vooral die mooie reisverhalen schrijven.

Groetjes van je nicht Yvonne

• 09 Juni 2014 - 15:03

Henriette Osseman:

Hai Colin en Anniek,

Wat een geweldig reisverslag.En wat ontmoeten jullie toch steeds super leuke mensen.Dat is leuk om dat te lezen.Ik wens jullie voor het laatste gedeelte van jullie reis een fijn verblijf toe,geniet er nog van en alle goeds.

Veel liefs

Henriette.