Reisverslag 4: Nepal, Hong Kong en Macau - Reisverslag uit Macau, Macau van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu Reisverslag 4: Nepal, Hong Kong en Macau - Reisverslag uit Macau, Macau van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu

Reisverslag 4: Nepal, Hong Kong en Macau

Door: Colin & Anniek

Blijf op de hoogte en volg Colin en Anniek

31 Oktober 2013 | Macau, Macau

Ni Hao,

Daar zijn we weer! Helaas een wat vertraagd reisverslag vanwege de problemen die we hadden met onze site in China, of beter gezegd, de problemen die de Chinese overheid heeft ten aanzien van Social Media, want sites als Facebook, Twitter, YouTube en ook onze site, zijn daar niet beschikbaar. Maar dat maakt jullie ongetwijfeld alleen maar nieuwsgieriger naar onze avonturen, dus daar komt ie! ;)

Ditmaal begint ons reisverslag in Chitwan, een groot Nationaal Park in het zuiden van Nepal. De plaats waar je MOEST zijn, wilde je een neushoorn of Bengaalse tijger in het wild spotten, aldus de Lonely Planet. Alleen de kans dat is er daadwerkelijk eentje ziet is en blijft klein!
Na een relatief korte busrit van 'slechts' 7 uurtjes kwamen we in de stromende regen aan in Sauraha, een toeristisch plaatsje naast Chitwan. Tijdens onze zoektocht naar een slaapplek kwamen we een aantal prachtige olifanten tegen met hun berijders die net terugkwamen van een jungletocht. Nog geen 2 meter van ons vandaan nam er eentje ineens een sprintje richting een andere olifant en beukte deze zo in de voorgevel van een winkel. De berijder kwam klem te zitten tussen zijn olifant en de winkel en raakte flink gewond, terwijl wij door omstanders werden verzocht om van de straat af te gaan. Welkom in Chitwan! :s

Na het olifantenincident, wat blijkbaar vaker voorkomt, vooral bij slecht behandelde olifanten van privé hotels, waren we niet meer zo enthousiast om een olifantentour te doen. De kans dat je wildlife zag was tevens ook niet zo groot aangezien de tocht maar 1,5 uur duurde en je niet zo ver het bos in ging. Er werd ons aangeraden om een 1 daagse Junglewalk te doen icm een kanotocht. Na de veiligheidsinstructie, want een neushoorn of tijger in het wild aantreffen is niet geheel zonder risico en de dichtsbijzijnde boom kan dan weleens heel belangrijk zijn, stapten we in een hele smalle kano op de Rapti rivier, richting het park. Wat een onding was dit zeg, want het wiebelde aan alle kanten mocht je ook maar een klein beetje bewegen. De krokodillen hadden zich aardig verscholen maar die zouden we later op de dag nog wel tegen komen. Eenmaal in het bos aangekomen moesten we ons manoevreren door het hoge phanta (gras dat wel 9 meter hoog kan worden), klimmen over boomstronken, takken ontwijken en dit alles met een luchtvochtigheid van ruim 60%. Zweten geblazen dus maar je moet er wat voor over hebben om wildlife te kunnen zien. Uiteindelijk na een paar uur zwoegen werd al het harde werk beloond. Nog geen 10 meter van ons vandaan kwam er ineens een gigantische neushoorn voorbij lopen, een volwassen mannetje van 1.80 meter hoog en ruim 3000 kg zwaar. Wat een prachtig moment, vooral toen deze omdraaide en ons recht in de ogen aankeek. Even leek het alsof hij ons wilde aanvallen, maar zowel de neushoorn als wij bleven rustig staan en na enkele minuten verdween deze weer de bossen in. Onbeschrijfelijk! Zoektocht neushoorn was geslaagd! Tijgerspotten was een ander verhaal. Er zijn gidsen die al hun hele leven in het park lopen en er nog nooit eentje hebben gezien, laat staan wij in 'slechts' één dag. In plaats daarvan moesten we het doen met een tijgerafdruk in een boom en wat overblijfselen van een hert. Maar dat mocht de pret niet drukken, want na het zien van de neushoorn kon voor ons de dag niet meer stuk.

Een ander hoogtepunt uit Chitwan was het Elephant Breeding Center, een olifanten fokcentrum en tevens de plaats waar olifanten werden opgeleid. Tientallen jong volwassenen en baby olifanten kwamen net terug van de rivier en kregen te eten. Geweldig om te zien hoe zelfs de kleine olifantjes meters gras naar binnen werken met hun slurf, gepaard met een gevecht om het gras eerst uit elkaar te rukken. Daarnaast zaten er zelfs een aantal kunstenaars tussen, zoals een voetballende olifant en een pitchende olifant die de bal opgooide voor de berijder.

Na twee dagen Chitwan zijn we verder gereisd naar de hoofdstad van Nepal, het drukke en toeritische Kathmandu. Veel toeristen, winkeltjes, restaurantjes, barretjes, kortom, een erg gezellig stad. Helaas zaten bijna alle goedkope hostels in de wijk Thamel vol ivm een festival dus moesten we genoegen nemen met een vies, stinkend en beschimmeld kamertje. Tja, het leven van een backpacker gaat niet altijd over rozen. Gelukkig hebben we de dag erop een 'schoner' hotel gevonden voor de overige dagen, maar die nacht hebben we ons goed ingepakt in onze slaapzak en maar niet gekeken naar alles wat er rondkroop en vloog.
Vanuit Kathmandu hebben we nog een 2 daagse trekking gemaakt naar Nagarkot en Dhulikel, twee kleine dorpjes in de bergen waar je bij helder weer goed uitzicht hebt over de Langtang gebergte en zelfs de Mount Everest. Helaas kwamen we aan in de regen dus dat uitzicht hadden we niet, maar dat mocht voor sommigen de pret niet drukken. Een aantal Nepalezen in onze lodge vonden het namelijk een perfect moment om zichzelf vol te gooien met drank en drugs en zelfs de muziekinstrumenten werden erbij gehaald. Normaal praten konden ze niet meer maar binnen 5 minuten ontstond er een heel concert met zowel muziek, zang en dans, de Jostiband was er niets bij. Hilarisch! Helaas werd er 's nachts ook nog flink gedrumd in de slaapkamer naast ons tot in de vroege uurtjes, wat dan weer niet ten goede kwam voor de nachtrust, maar we hebben er achteraf wel flink om moeten lachen.

Één van de dingen die Anniek nog graag wilde doen in Nepal was een Bungee Jump bij de Last Resort, een van de hoogste en mooiste Bungeejumps in de wereld. Na een rit van bijna 4 uur kwamen we aan bij de kloof van Bhote Kosi die werd verbonden door een licht scheefhangende brug op ruim 160 meter hoogte met in de diepte uitzicht op de rivier. Na een behoorlijke tijd wachten was het dan eindelijk zo ver. Op het platform gaan staan met je tenen over de rand en in het diepe springen. Wat een geweldig gevoel en wat een adrenaline! Helaas is het zo weer voorbij, een vrije val van nog geen 3 seconden en voor je het weet sta je alweer met beide benen op de grond. Maar, een ervaring om nooit te vergeten! En een mooie afsluiter van een geweldige tijd in Nepal, want de volgende dag stond er alweer een nieuw avontuur op ons te wachten. Next stop: CHINA!!!

Na 2 soepele vluchten van Kathmandu naar Delhi en verder naar Hong Kong, kwamen we na 14 uur 's ochtendsvroeg aan op het vliegveld. Met weer een extra tijdverschil van 3.15 uur tov Nepal, was het toch weer even omschakelen. Het eerste wat ons opviel aan Hong Kong was de geweldige strakke organisatie in het openbaar vervoer. De bussen vertrokken van een overzichtelijk busstation en gewoon op tijd, iets wat wij al twee maanden niet meer hebben meegemaakt. Eenmaal onderweg met de bus naar Kowloon, één van de vier eilanden van Hong Kong, hadden we een geweldig uitzicht over de skyline van Hong Kong, bestaande uit vele honderden wolkenkrabbers, grenzend aan de zee. Prachtig gewoon en totaal anders dan de armoedige gebouwen in India en Nepal.
Als budget reiziger wordt overnachten in Hong Kong wel een stuk lastiger, vooral als er een business fair gaande is en vrijwel alle goedkope hotels vol zitten. De eerste nacht hebben we genoegen moeten nemen met een kippenhok van 6m2 incl badkamer, voor €25,-. Dit lijkt niet veel, maar in India en Nepal slaap je daar 4 nachten voor en normaal gesproken is dit de helft van de prijs. En dit kamertje was zo klein, dat je op de wc moest gaan zitten om te douchen. De overige vier nachten hadden we wel een grotere kamer, deze was dan ook meteen 2x zo duur, maar helaas hadden we geen andere keuze.

Dan het eten, in één woord: GEWELDIG!!! De eerste avond kregen we de tip om naar een Chineze fastfood keten te gaan, Cafe de Coral, waar je snel en goedkoop Chinees eten kon krijgen. De eerste maaltijd was hotpot, Chinees fondue, waarbij je vlees, vis en groenten gaar kookt in een pannetje. En LEKKER! Colin kreeg er geen genoeg van en is 3x terug gegaan om hetzelfde te eten. Daarnaast zijn er honderden verschillende soorten noodles, een paradijs gewoon! Het enige lastige is soms om duidelijk te maken wat je precies wilt of om te snappen wat er op de kaart staat, aangezien lang niet iedereen Engels spreekt en veel teksten in het Chinees staan geschreven. Maar met handen en voeten kwamen we een aardig eind.

Naast het eten hebben we in Hong Kong het visum aangevraagd voor China en een aantal trekpleisters bezocht zoals de Tian Tan Buddha (het grootste Buddha beeld in de wereld), de Avenue of Stars (de Chinese Walk of Fame), de Tsim Sha Tsui promonade met de Symphony of Lights (lasershow aan de pier), het Kowloon park en de Star Ferry (een beroemde pond tussen Kowloon en Hong Kong Island). Daarnaast hebben we nog een korte hike gemaakt door de vele bergen die Hong Kong rijk is, de Dragon's Back Trail. Dit was een simpele wandeling in het westen van Hong Kong Island waarbij je een prachtig uitzicht had over Hong Kong Island en de zee. Als beloning kwam je uit op het strand waarna we nog lekker een uurtje op het strand hebben kunnen zonnen. Na afloop zijn we nog met de Peak Tram (een klein treintje die binnen 10 minuten naar een hoogte klimt van ruim 500 meter) naar Victoria Peak (het hoogste punt van Hong Kong). Hier hebben we kunnen genieten van een prachtige heldere zonsondergang en hadden tevens uitzicht over zowel Hong Kong Island, Kowloon en Lantau. Na dit alles was het tijd om onze visa op halen en door te gaan naar de volgende plaats: Macau, het Las Vegas van het Oosten.

Na een tocht van 1,5 uur met de ferry kwamen we aan in Macau. Macau is van oorsprong een Portugeze kolonie en heeft nog steeds vele Portugeze invloeden. In plaats van in het Engels is vrijwel alles in het Portugees aangegeven, wat vrij veel overeenkomt met het Spaans, wat dan weer handig was voor Colin. Daarnaast waren er hier en daar nog wat restanten van Portugeze gebouwen, waaronder de Ruins of the Church of St Paul, overblijfselen van een grote Portugeze kerk. Maar waar de meeste mensen voor naar Macau komen zijn de vele casino's. Hoewel we zelf wat meer hadden verwacht van de hoeveelheid casino's en zagen ze er van binnen lang niet zo mooi en luxe uit als van de buitenkant, het zijn toch echt wel indrukwekkende bouwwerken om te zien. En een geld dat er in omgaat, Macau is Las Vegas niet voor niets voorbij gegaan in gokinkomsten. Ons gokavontuur was echter van korte duur, want na slechts 1 nacht in Macau, vertrekken we morgen alweer naar het echte China. Hoewel het hier nog wel af en toe moeilijk zal worden om ons verstaanbaar te maken, kijken we ontzettend uit naar dit volgende avontuur. En vooral naar het eten! ;)

Hier nog even de link naar de foto's:

Tot over een paar weekjes!

Liefs Colin & Anniek

• 15 November 2013 - 10:37

Kim:

Hi Lieve schatten,

Leuk om weer een verhaaltje van jullie te lezen. Fijn om te lezen dat alles zo goed gaat en dat jullie volop genieten. Vet die bungeejump; echt stoer! Veel plezier in het 'echte' China. Enjoy lieverds. XX Kim en Freek

• 15 November 2013 - 10:54

Tieske:

Mattekes!
    Mooi verhaal weer! En mooie foto's ook, vooral die van die neushoorn! En wat zitten die Chinezen op foto 37 nou raar te kijken? Alsof zij nooit foto's maken ;-)
    Blijf jullie volgen!
    Groeten - Ties

• 15 November 2013 - 10:58

Terana:

Wow! Wat een mooi verslag en mooie foto's!!!

• 15 November 2013 - 12:19

Christy:

Super leuk verhaal! Jullie maken wat mee, ongelofelijk. Erg leuk om zo ook weer helemaal op de hoogte zijn van jullie reis. Nu even de foto's kijken, ben benieuwd!
    Dikke kus!!!! Miss u!

• 15 November 2013 - 13:02

Hetty De Wilde:

Hi globetrotters,
    heb weer genoten van jullie verhalen, leuke verteltrant en de mooie foto's...! Wat een avonturen, die kan niemand jullie meer afnemen !!! Ik, als "oudje", moet er niet aan denken om dat alles te "moeten" meemaken, maar ik vind het wel reuze interessant om het van jullie te horen en te zien !!!
    Nog veel méér reisplezier en succes ( en gezondheid) toegewenst door Colin's oud-leerling van het bejaarden-gymcluppie Hetty de Wilde

• 15 November 2013 - 13:11

Bernadet:

Wederom weer een super leuk verhaal! Maar ik ben de kluts een beetje kwijt. China is toch ook al achter de rug? Jullie waren toch al op doorreis naar Vietnam? :-) Xx

• 15 November 2013 - 13:29

Oompie:

Hoi Col en Anniek,
    Wat een mooi verhaal weer en een prachtige foto's! Ik ben blij dat alles zo goed gaat, op n paar stinkende muffe kamers na haha. Maar ja ,dat hoort er nu eenmaal ook bij. Hebben jullie beide gejumpd of alleen jij Anniek? Zag tenminste alleen foto's van jouw sprong!! Hey Col...zie ik nou dat je wat bent afgevallen, of ligt dat aan de foto's?? Jou kennende...zal wel niet...want je bent net zo'n vreetkont als ik,haha. Ziet er trouwensgeweldig uit,zeg dat eten....Super!! Die Buddah is ook prachtig om te zien ,zo groot...geweldig! Nou lieve schatten, geniet nog van al t moois wat nog komen gaat, al t heerlijke eten en vooral geniet van elkaar. Be Good and Enjoy your lifes. Dikke kus van jullie Oompie xxx

• 15 November 2013 - 14:43

Kevin :

Mooi verslag Col, andere koek dan Burgers Zoo, da werkt

• 15 November 2013 - 14:54

Nardi:

Hoi schatjes, weer een ontzettend leuk reisverlag!
    En wat zien jullie er goed uit op de foto's..
    Die overigens super mooi zijn.. Al die dingen die jullie zien,
    Fantastisch!
    Kijk uit naar het volgende verslag!!

Dikke knuffel

• 15 November 2013 - 19:46

Bea :

Hoi, Colin & Aniek
    Wat heerlijk om jullie reisavonturen te lezen! Je proeft gewoon dat jullie genieten! Nou en wat een avonturen...kriebels bij het lezen over die neushoorn. Jullie hebben ook prachtige foto's, geeft een mooi beeld van jullie trip! Wij gaan richting 5 december dus dat wordt een drukke maar gezellige tijd op school! Geniet er lekker van en kijk alweer uit naar jullie volgende reisverslag...leest heel gezellig weg! Jullie stralen het ook uit op de foto!
    Heel veel lieve groetjes Bea xx

• 15 November 2013 - 21:35

Pa L. :

Hoi lieverds, wat een spannende avonturen maken jullie weer mee, vooral in dat hoge gras waar je ik weet niet wat kunt tegenkomen. Jullie hebben allebei ook een gave om het spannend te vertellen , waarbij je honger krijgt naar meer spannende dingen die jullie meemaken. Ik wist niet dat jij zo stoer was Anniek met je sprong in het diepe. Trouwens Col, het lijkt i.d.d. of je wat afgevallen bent , zal best wel vermoeiend zijn al dat rondtrekken, maar dat is aan Anniek niet te zien. Maar aan het eten te zien komen jullie toch niks te kort.
    Wat een mooie foto's weer en geven een goed beeld van de omgeving waardoor de beleving nog wat heviger is aan deze kant . Ben blij dat jullie gezond zijn en volop kunnen genieten van de reis en elkaar.
    Kijk al uit naar het volgende verslag, be safe and enjoy .
    Veel liefs,xxx

Geniet ervan.
    Groet monique

• 16 November 2013 - 00:42

Pa.:

Tsjonge wat een avonturen,knap dat jullie alles zo goed geregeld hebben om overal te komen waar je wilt zijn.Petje af.Het is hier nat en somber weer dus geniet er van.
    Pas goed op elkaar he.Liefs Pa.

• 16 November 2013 - 11:41

Willeke:

Lieve Colin en Anniek,

Super leuk om over al jullie avonturen te lezen en de prachtige foto's te zien. Fijn om te zien ook dat jullie er zo goed uit zien! Geniet van elk moment! Love you!

Dikke knuffel Willeke

• 16 November 2013 - 11:57

Wendy:

Hi liefjes,

Wat een avontuur weer! Geweldig! En prachtige foto's :) Fijn om jullie even te zien (al is het maar op een foto haha) Ik ben zo trots op jullie! Veel plezier en geniet van elk moment!
    Wat een wereld vol verschil hè! Heel bijzonder dat jullie dat met je eigen ogen mogen bewonderen!
    Love you!

Dikke knuffel

• 17 November 2013 - 11:53

Ma:

Wat een prachtige foto's. Ben gewoon jaloers als ik dit allemaal zie! Wat maken jullie veel mee zeg. Dan is Nederland maar saai. Dat wordt straks voor jullie wel afkicken. Veel plezier voor de komende tijd. Liefs, xxxx ma.

• 18 November 2013 - 00:41

Marco:

Wauw!! Wat super voor jullie om dat allemaal mee te maken.
    Erg leuk ook om het enthousiasme van jullie te lezen. Ik ben jaloers en trots tegelijk!
    Fijn dat alles goed gaat en dat jullie het zo ontzettend naar julie zin hebben.
    Blijf genieten!
    Groetjes en een dikke knuffel! Xx

• 18 November 2013 - 14:45

Jan:

hallo maatje

Wederom een prachtig reisverslag en mooie foto's.
    Ik wist niet dat Anniek het aan durfde om die sprong te maken, en jij Colin heb jij het ook gedaan?
    Colin ziet er inderdaad wat magertjes uit op de foto's, maar uit ervaring weet ik dat hij dit er wel weer aan zal eten. Verder een goede reis en wij wachten vol smart weer op het volgende reisverslag.
    gr. uit Den Bosch Jan, Joan en xxxx van Esmee

• 18 November 2013 - 15:40

Van Esch:

Hoi Colin en Anniek ,

Wat een mooie foto's en geweldig verslag.Weer heel wat gezien en gedaan. Geniet maar lekker van jullie avontuur. Groetjes Louis en Astrid. (hoop dat jullie nog wat dans pasjes kunnen maken in China)

• 20 November 2013 - 20:56

Emily:

Hola!! Zo leuk weer he..
    echt een leuk verhaal, om zelf eerst in je hoofd te visualiseren en daarna de foto's erbij te zien! Ziet er gaaf uit! Moest vooral erg lachen om het stukje over douchen op de wc, ben ik toch blij met m'n utrechse badkamertje! ;-)

Benieuwd wat jullie allemaal in China hebben meegemaakt! Ciao.

Liefs, Emily

• 21 November 2013 - 10:44

Tim:

Ni Hao Ma?

Leuk om alles te lezen en vooral de plaatjes te kijken. Mijn broertje gaat half januari ook die kant op.
    Ik zal hem jullie weblog tippen!

Groeten,

Tim

• 28 November 2013 - 13:00

Anne:

Wat mooi om te lezen weer! Dikke kus denk aan jullie!

Anne