Reisverslag 10 Thailand deel 1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu Reisverslag 10 Thailand deel 1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu

Reisverslag 10 Thailand deel 1

Door: Colin & Anniek

Blijf op de hoogte en volg Colin en Anniek

18 Maart 2014 | Thailand, Chiang Mai

Reisverslag 10: Thailand deel 1

Sawatdee allemaal,

Vanuit het zonovergoten Thailand is dit alweer reisverslag nummer 10 met daarin ons verhaal over de eerste maand in Thailand, van de twee maanden die we er zullen doorbrengen. Dit niet alleen vanwege het heerlijke weer en de prachige plaatsen, maar juist vanwege de leuke activiteiten die we hier hebben gepland. Daarover zo meteen meer.

Back to when it all began. Het is 12 februari en vanuit onze laatste bestemming in Laos (Luang Namtha) worden we met een minibusje (vol kotsende Laotianen) naar de grens van Thailand vervoerd. Een kleine 2 uur later kwamen we aan bij de grens waar de paspoortcontrole een simpele formaliteit was, waarna we via een overstap op de lokale bus een kleine 3 uur later aankwamen in Chiang Rai. En dat we in Thailand waren aangekomen was meteen te merken. Massage salons op elke hoek met de daarbij horende schaars geklede dames en look-a-like dames of terwijl de befaamde ladyboy's, die je probeerden binnen te lokken. Aan de andere kant zijn de Thaise mensen heel vriendelijk en behulpzaam en vereert vrijwel iedere Thai de koning. Bij vrijwel iedere gelegenheid, zelfs voorafgaand aan een film in de bioscoop of een Muay Thai gevecht, wordt er respect geuit naar de koning door op te staan tijdens het afspelen van het volkslied. Je hoort het al, Thailand is een land met vele gezichten.

Aangezien Chiang Rai niet heel veel te bieden heeft naast een night bazaar en een geweldige food court met heerlijk en goedkoop eten; maar de omgeving des te meer, is de keuze om snel verder te reizen snel gemaakt. Er schijnt namelijk een prachtige 3 uur durende bootroute van Chiang Rai naar Tha Ton te zijn. En daar is niets van gelogen! Onderweg heb je een prachtige natuur, geweldige uitzichten en kom je langs authentieke dorpjes terwijl er olifanten passeren door de rivier. Een echte aanrader!

Aangezien Tha ton heel klein is en voor de rest niets te bieden heeft, zijn we de volgende dag verder gereisd naar Chiang Mai, de 2e grootste stad van Thailand. En een echte stad: overal mensen, veel verkeer, elke dag een andere markt, luxe shoppingmalls, meerdere grote bioscopen, normale supermarkten waar alles te verkrijgen was en fastfoodketens op elke hoek. En dit had voordelen, eindelijk weer een Big Mac, fatsoenlijk kunnen shoppen, de nieuwste bioscoopkrakers zien. De keerzijde was echter de herrie en drukte (vooral vergeleken met het rustige en relaxte Laos), de stank van uitlaatgassen, de hoge prijzen en het gebrek aan natuur. Dit zorgde tevens voor een dilemma want een van de activiteiten die we hier op ons lijstje hadden staan was het volgen van een Muay Thai camp (thaiboxen) een maand lang. Maar of we dat hier in Chiang Mai wilden doen betwijfelden we. Bram en Nienke, het broertje van Tim (een goede schoolvriend van Colin) kwamen uiteindelijk met de gouden tip: ga naar Pai! Zij kwamen daar net vandaan en Pai heeft alles wat je zoekt: Pai is mooi, Pai is relaxed en Pai heeft Muay Thai. Dus zo gezegd, zo gedaan, na een heerlijk avondje met z'n 4-en doorzakken op z'n Nederlands, zijn we naar Pai vertrokken. Een beruchte route, dit vanwege de 762 (haarspeld)bochten die menig reiziger de maag doet omkeren. Maar uiteindelijk alle moeite waard want ruim 3 uur later kwamen we dan uiteindelijk aan in het prachtige en relaxte Pai. Diezelfde dag hebben we de Muay Thai school bezocht en waren zo onder de indruk dat we meteen een training voor de volgende dag hebben vastgelegd. Toen deze erop zat waren we zo enthousiast dat we besloten om een maand te gaan train en meteen een luxe bungalow voor een maand hebben vastgelegd. Even een kleine schets voor jullie hoe ons leven de afgelopen maand er uit heeft gezien.

Van maandag t/m zaterdag wordt er 2 keer per dag getraind van 8-10 uur en van 15-17 uur. Daarvoor en daar tussenin heb je de keuze om zelf nog te gaan hardlopen, om conditie op te bouwen en om de benen sterk te maken. Helaas hadden wij geen hardloopschoenen en een beetje fatsoenlijke schoenen waren $150,- , dus het hardlopen ging aan ons voorbij. In plaats daarvan begon onze training met touwtjespringen. En dan niet het basisschool sprongetje waarbij je 10x springt en vervolgens klaar bent. Nee, hier heb je een warming-up van pakweg 10 minuten waarin je continu aan het springen bent en als je het waagt om te stoppen, dan komt de trainer even langs om je een afdruk van een bamboe stokje te bezorgen. Geloof me, het springen is minder pijnlijk. Na de warming-up volgt de stretching en daarna heb je onderdelen als padwork (1 op 1 met een trainer), oefeningen in de ring (waarin je combinaties aangeleerd krijgt), circuit training (voor kracht en conditie) en clinching (de techniek wanneer vechters tegen elkaar aan hangen en knietjes verkopen). Na dit alles worden er nog 50 trappen links en rechts en 100 knietjes tegen een bokszak gedaan gevolgd door push-ups. Op het eind komt er nog een buikspierronde waarin men in een rondje ligt en iedereen één voor één tot 10 telt en de oefening pas eindigt als de laatste klaar is. Met zo'n 10 oefeningen en ruim 30-40 personen in de kring, kun je voorstellen dat dit een aardige workout is. Nog maar niet gesproken over de spierpijn de eerste dagen, massages zijn onvermijdelijk! Gek genoeg verdwijnt de spierpijn vrij snel en krijg je er steeds meer energie voor terug. En dat je er sterker, fitter en slanker van wordt is een feit. Het is dus ook niet gek dat het merendeel van de mensen die er trainen er puur en alleen naar toe gaan om af te vallen of om er fitter van te worden.

Tijdens het trainen krijg je natuurlijk al snel een band met de mensen die er werken en trainen. Zo doe je vrijwel iedere avond wel ergens een hapje of drankje samen en spendeer je je weekenden aan het zwembad of in de hotspring. Ook is er 1/2 per maand een bbq en wordt er na afloop flink wat afgedronken in een plaatselijke bar met live muziek. Daarnaast zijn er nog regelmatig gevechten in Chiang Mai en Pai waar vrijwel iedereen naar toe gaat. En dat die gevechten er hard aan toe gaan, kunnen we jullie vertellen. Allereerst start een gevecht met typisch Thaise muziek waarop een Thaise dans wordt uitgevoerd. Dit ter respect naar de sport, de trainers en de tegenstander. Daarna zijn er 5 rondes van 3 minuten waarin er vaak rustig wordt begonnen maar al snel slaan en schoppen ze elkaar zo hard mogelijk om de ander zo snel mogelijk uit te schakelen. Daarnaast worden er vaak gemene elleboogstoten uitgedeeld waarmee menig schedel open wordt geslagen of worden er harde knietjes op het lichaam gegeven. In het begin vrij schokkend maar dat is thaiboxen. Het is ook niet gek dat de gemiddelde Thaibokser al voor z'n 30ste gepensioeneerd is, vanwege alle lichamelijke klachten die de klappen hebben veroorzaakt. Onze trainer kon bijvoorbeeld niet eens meer hardlopen vanwege de pijn in zijn knieën. Topsport kent zijn prijs!

Helaas komt er aan alle leuke dingen een eind en zo ook aan een geweldige maand in Pai. Morgen (19 maart) reizen we weer verder en gaan we de befaamde Mae Hong Son loop doen, een route van Pai naar Chiang Mai per scooter. Van horen zeggen schijnt dit een prachtige route te zijn waar we echt naar uit kijken en zullen vervolgens een aantal dagen in Chiang Mai blijven. Daarna gaan we verder naar Bangkok en uiteindelijk naar de eilanden in het zuiden. En vooral daar hebben we zin in, want daar kunnen we eindelijk weer gaan duiken. Hoe dit is geweest lees je in het volgende reisverslag!

Hierbij nog even de link naar de foto's:

Tot snel weer!

Liefs van ons!

• 23 Maart 2014 - 10:13

Willem-Jan Vrolijk:

Hoi Colin en Anniek,
    Opnieuw hartstikke leuk om jullie reisverslag te lezen! Zeker voor mij omdat ik in alle landen die jullie hebben bezocht ook zelf ben geweest en dan op en met de fiets. De meeste plaatsen en gebieden die jullie beschrijven zijn voor mij dan ook zeer herkenbaar.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier!

Hartelijke groeten,
    Willem-Jan Vrolijk
    collega afd. Sport en Recreatie

• 23 Maart 2014 - 11:08

Marloes:

Super wat jullie allemaal meemaken en doen! Thailand is een geweldig land!
    Naast de zware inspanningen gelukkig nog relaxmomenten! Ook heel belangrijk ;-)
    Geniet ervan!

Groetjes,
    Marloes

• 23 Maart 2014 - 12:33

Wendy:

Hai liefies, wat een geweldig verhaal weer! Ook ontzettende leuke foto's! Fijn om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken daar! Denk aan jullie! Hele dikke knuffel van Leon en mij! Love you!

• 23 Maart 2014 - 14:22

Bea:

Hoi, Colin en Anniek,
    Heb jullie verhaal weer met plezier gelezen. Er was weer genoeg te vertellen. Prachtige foto's ook. Geniet van jullie reis richting Bangkok. Kijk nu al uit naar jullie volgende reisverslag. Hier alles oke!
    groetjes, Bea

• 23 Maart 2014 - 17:43

Oompie:

Hoi Anniek en Colin,
    Wat een prachtverhaal en ook mooie foto's. Lijkt me geweldig zo'n maandje Thai Boxing trainen, maar tegelijkertijd ook loodzwaar :-) . En het ziet er erg mooi uit daar...vooral dat eten..haha. Koot he, altijd over eten hihi. Dus als jullie terugkomen, gaan jullie hier n keer lekker koken voor ons?? Want jullie kookkunst zak wel enorm zijn uitgebreid!!! Ik zou zeggen ...geniet er nog van en tot t volgende reisverslag. Dikke kussen van Angelique en Oompie

• 23 Maart 2014 - 17:43

Oompie:

Hoi Anniek en Colin,

• 23 Maart 2014 - 19:21

Monique:

Hallo Anniek,

lekker sportief bezig geweest.
    Deze maand lekker genieten van Thailand.

groetjes Monique

• 24 Maart 2014 - 09:31

Jan Schel:

Hallo Colin en Anniek

Weer een prachtig reisverslag en prachtige foto's. Zo te zien Colin kom jij daar wat betreft het eten niets tekort. Verder durven wij hier nu geen ruzie meer met jullie te maken. ( na zo'n training ) Geniet verder nog van jullie reis. Gr uit Den Bosch Jan, Joan en een dikke knuffel terug van Esmee

• 24 Maart 2014 - 10:03

Willeke:

Lieve Anniek en Colin, geweldig om jullie verhalen te lezen en vooral de foto's te zien. We denken veel aan jullie en missen jullie ontzettend, maar het doet wel goed om te zien dat jullie het daar ontzettend fijn hebben. Love you! Hele dikke knuffel Johan en Willeke

• 25 Maart 2014 - 10:13

Tieske:

Super cool verhaal weer! Weer even wat anders om een tijdje op de zelfde plaats te blijven? Echt een gave ervaring om op die manier de Thai te leren kennen.
    Sawaddee ka(p)!

• 25 Maart 2014 - 14:46

Tim:

Haby! Wat leuk om weer van jullie te lezen. Was mijn broertje ook maar zo fanatiek met bloggen :P
    Geniet nog van jullie mooie avonturen. Osu!

• 26 Maart 2014 - 06:35

Marit & Marcel Carli:

Wij willen jullie nogmaals danken voor het gezellige avondje! Uno hebben wij ons vanmorgen ook maar meteen aangeschaft. Zouden jullie ons je Facebook-account kunnen zenden zodat wij jullie kunnen volgen.

Groetjes,
    Marit & Marcel (Happy House BKK)

• 01 April 2014 - 01:22

Hetty De Wilde:

Hi, ex-gymleraar ( en vriendin), wat geniet ik toch van jullie reisverhalen en foto's...! Ik ben niet jaloers op jullie manier van leven op dit moment, want daarvoor ben ik intussen te oud ( oei, oei !), maar wél op al het moois dat jullie zien...! Wij gymmen intussen gewoon door met parcoursjes etc. in jouw stijl. Veel plezier in jullie vervolg van de reis; veel groeten Hetty de Wilde