Reisverslag 5: China - Reisverslag uit Kunming, China van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu Reisverslag 5: China - Reisverslag uit Kunming, China van Colin en Anniek - WaarBenJij.nu

Reisverslag 5: China

Door: Colin & Anniek

Blijf op de hoogte en volg Colin en Anniek

15 November 2013 | China, Kunming

Reisverslag 5 China

地鐵 ( spreek uit nǐ hǎo) of terwijl hallo vanuit China! :)

Allereerst voor de ongeruste mensen, we maken het goed en zijn heel gezond! Colin is inderdaad wat afgevallen, maar dat wil ook niet anders nu dat hij niet meer wekelijks in de kroeg hangt en niet meer midden in de nacht nog een lekker vet broodje Döner Kebab naar binnen kan werken. ;) Maar het is niets om zorgen over te maken, want eten komen we zeker niet tekort. :) En ter compensatie is hij deze maand zijn Movembersnor aan het kweken, dus zijn gezicht lijkt alweer wat voller. ;)

Zoals we in het vorige reisverslag al hadden aangegeven, zijn dit en het vorige reisverslag enigzins verlaat vanwege het feit dat onze site in China geblokkeerd was. Omdat we hier en daar al wat reacties kregen van mensen die het al niet helemaal meer snapten (of niet Bernadet ;) ), wilden we dit toch wel even verduidelijken. Dit reisverslag speelt zich af tussen 31 oktober en 15 november. Hieronder het reisverslag van onze reis in China.

Na een opwarmertje in Hong Kong en Macau (het meer Europese China), zijn we op 31 oktober verder gereisd naar het 'echte' China. Na een rit van 1,5 uur kwamen we aan in Guangzhou, een gigantische stad met maarliefst 20 miljoen inwoners. Een stad letterlijk en figuurlijk volgebouwd met flats, wolkenkrabbers en een wegennetwerk waar je bang van wordt, 4-5 baanswegen en dan 2 of 3 boven elkaar. En dat maakt het toch vrij lastig om de weg te vinden, vooral wanneer vrijwel niets meer in het Engels staat aangegeven en niemand Engels spreekt. Dus hoe maak je duidelijk dat je het metrostation zoekt??? 地鐵 (ditie) is het Chinese woord voor metro, dus je snapt dat we daar niet 1-2-3 op kwamen. Maar na een tijdje zoeken en veel rondvragen, kregen we via een 5 sterren hotel een toeristenkaart van Guangzhou en konden we via de symbooltjes aardig achterhalen waar we waren. Op naar het hotel.

Waar we in de loop der tijd zijn achtergekomen is dat ze in China een hoop Youth Hostels hebben, goedkope maar toch vrij luxe hostels met Engels sprekende medewerkers en vrij veel extra faciliteiten en aardig goedkope excursies. Ideaal voor de backpacker dus! :) Een ander medium om goedkope overnachtingen te vinden is Couchsurfing, een website van en voor reizigers waar men een slaapplaats kan aanbieden of waar je mensen kan opzoeken die een slaapplaats beschikbaar stellen. Dit wilden we ook wel eens proberen, want hoe kun China beter leren kennen dan via de mensen? Ons eerste adresje was bij de familie Woo, Benjamin, Candy en hun zoontje Sheldon van 2,5 jaar, werkelijk waar de meest gastvrije Chinezen die wij in heel China hebben ontmoet. Na wat berichten over en weer te hebben gestuurd, werden we heel luxe door Benjamin bij ons Youth Hostel opgehaald. Eenmaal thuis aangekomen in het knusse appartement, hadden we een kamer voor onszelf en kregen we meteen een biertje voorgeschoteld. Dan kan het voor Colin al niet meer stuk! Diezelfde avond zijn we met Benjamin, Sheldon en de ouders van Benjamin uit eten geweest in een voor ons vrij luxe restaurant. We lieten ons van alles voorschotelen, duif, koeienmaagjes, oesters, kippenpoten, je kunt het zo gek niet verzinnen. Maar lekker!!! En met stokjes eten gaat steeds beter dus het belandt nu meer in je mond dan op de grond. Na ruim 2 uur tafelen wilden we ons deel van de rekening betalen, maar dat was dus echt niet toegestaan. Gehost worden in huize Woo, betekent je portemonnee in je zak laten zitten want het is onbeleefd als je hun niet laat betalen. Zelfs de boodschappen, het Dimsum ontbijt, de lunch en het volgende diner werden door hun betaald. En ze hebben zelfs hun hele plannen voor ons omgegooid, omdat ze ons niet zolang alleen wilden laten aangezien we pas 's avonds de nachtbus zouden pakken naar Yangshuo. Daarom hebben ze ons nog even rondgeleid door het centrum van Guangzhou en een lokale markt bezocht waar ze de gekste dingen verkopen, van katten die worden verkocht om gegeten te worden tot gedroogde planten en kruiden die worden gebruikt als medicatie. Helaas moesten we 's avonds dan toch echt afscheid nemen, maar 1 ding is zeker, onze eerste Couchsurfing ervaring was meer dan geslaagd en dit gaan we zeker vaker doen!

De volgende stop was Yangshuo, bekend van het Karstgebergte. Allereerst stond onze eerste reis in een sleepersbus te wachten, een nachtbus met ruim 15 stapelbedden verdeeld over 3 rijen ipv stoelen. Hoewel de bedden niet heel groot waren, lagen ze toch aardig comfortabel. Prima om een reis van ruim 10 uur te overbruggen, zij het niet dat je oordopjes nodig hebt voor de snurkende Chinezen.
Eenmaal in Yangshuo werden we meteen betoverd door het geweldig mooie landschap. Ruim 20.000 prachtige heuvels gelegen tussen de Yulong en de Li rivier met hoge bamboobomen aan de waterkant. Een uitzicht om in te verdwalen en we hebben volop van het uitzicht genoten. Allereerst achterop de motor bij een vervelende gids, die over elke berg wel een seksistische opmerking had en daarna op een bambooraft over de Li rivier. De volgende dag nogmaals tijdens een fietstocht langs allerlei kleine dorpjes waarbij we onderweg nog even een modderbad en een duik hebben genomen in een hotspring in de Gold Water Cave. Hoewel het allemaal wel heel toeristisch is opgezet, was het toch wel even lekker ontspannen na 2 lange dagen touren.
Als afsluiter in Yangshuo hebben we een kookcursus Chinees gedaan. Na een rondleiding op de markt, waar ze zelfs honden aan het spit hadden hangen en kippen en vissen recht voor je neus werden geslacht, was het tijd om zelf in actie te komen. Allereerst moesten we bepalen welke 3 gerechten we zouden gaan maken. Het werden gerechten met kip, bonen en dumplings (deeggerechtjes met varkensvlees en groenten). Na een korte introductie in de verschillende ingrediënten liet de kok eerst zelf zien wat we moesten doen en deden wij het simpelweg na. Eerst alles snijden en pletten met een hakmes, daarna alles op hoog vuur bakken in een wokpan en ondertussen nog even de dumplings vullen en vouwen. Het resultaat, 3 heerlijke gerechten die we daarna zelf mochten opeten. Gerechten die we zeker vaker zullen gaan maken als we terug zijn. Voor degenen die niet zolang kunnen wachten en zelf wat willen experimenteren, hebben we de recepten alvast bijgevoegd. ;)

Verder naar de volgende plaats: Guilin. Een grote toeristische stad met lange winkelstraten en Westerse shop en fastfoodketens. Dit is tevens de kickoff plaats voor veel reizen naar The Dragon's Backbone Rice Terraces, het gebied waar China's grootste rijstvelden zich bevinden. Hoewel het mooiste seizoen om de rijstvelden te bezoeken net voorbij is, net voor de oogst als de rijstplanten een geelgoude kleur hebben, weerhoudt het ons niet om toch een kijkje te nemen want het schijnt sowieso indrukwekkend te zijn om ze te zien. En daar is niets van gelogen. Hoewel het lang reizen was naar het plaatsje Dàzhài (8 uur) om 'slechts' een paar uur te genieten van het prachtige landschap, het was de reis meer dan waard. Rijstvelden zo ver als je maar kan kijken en ruim 1000 meter hoog. En een respect voor de lokale bevolking om te zien hoe zij dag in, dag uit, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, het hele jaar door, in de weer zijn om de boel te verbouwen. Dan hebben wij het toch aardig makkelijk om even een pakje rijst te kopen bij onze supermarkt om de hoek.

Als laatste in China zijn we nog 2 grote steden aangedaan: Guiyang en Kunming, 1,5 en 3 miljoen inwoners. En dat was wederom te zien aan de gigantische infrastructuur, wegen zo ver je kon kijken en een bomvol centrum met wolkenkrabbers, flatgebouwen en een hoop in de maak want beide steden zijn ze aan het uitbreiden, winkelcentra, en een luxe cinema, want die moesten we natuurlijk ook nog even bezoeken in China. Tevens zijn we in Kunming naar een dans- en muziekvoorstelling geweest: Dynamic Yunnan, een 2 uur durende show met traditionele dansen en muziek.
Tevens hebben we in beide steden gebruik gemaakt van een Couchsurf adres, allereerst bij Wencan in Guiyang. Een alleenstaande Chinees van begin 30 met net iets te veel geld dat hem een tikkeltje arrogant maakte. Sociaal gezien scoort hij ook zeker geen voldoende, want praten was niet zijn grootste hobby, maar hij was toch aardig behulpzaam bij het boeken van de treintickets en het enigzins rondleiden door Guiyang. Afgezien van het lekke luchtbed, hebben we toch een goede tijd gehad en ook weer zeker genoten van het heerlijke eten dat we voorgeschoteld kregen.

In Kunming sliepen we bij Heather, een Chinese van 23 die heel graag wilde afvallen, maar te lam was om haar scooter te laten staan en de fiets te pakken (voor de rest was ze wel heel spontaan) en soort buitenschoolse opvang runde. Hierdoor kregen we een goed beeld van de Chineze onderwijsstructuur en kwamen we er ook wel achter dat we blij mogen zijn dat we daar niet zijn geboren. China is echt een prestatieland, alles draait erom om zo goed mogelijk te presteren en veel geld te verdienen. Kinderen gaan naar school van 8.00 tot 16.00 uur en daarna worden ze vrijwel allemaal ondergebracht bij een soortgelijke opvang waar te eten krijgen en waar ze huiswerk moeten maken totdat ze worden opgehaald door de ouders. En dit is vaak pas na 21.00 uur en sommige kinderen blijven daar zelfs heel de week slapen als de ouders te ver van de school afwonen. Je snapt meteen waar al die spleetoogjes vandaan komen. En als ze het huiswerk tegen die tijd nog niet af hebben, krijgen ze eerst een pak slaag van de ouder en vervolgens moeten ze als de donder maken dat ze het afkrijgen. En dit gaat door tot en met de middelbare school en tegen de tijd dat ze gaan studeren hebben ze pas tijd om kind te zijn. Dit verklaarde overigens meteen waarom veel Chinezen best kinderachtig zijn. Nog maar niet gesproken over de manieren de ze krijgen aangeleerd, of beter gezegd niet krijgen aangeleerd. Schreeuwen, slurpen, smakken, met de mond eten, boeren, scheten laten en spugen in het openbaar, het zijn soms net varkens. Met name de ouderen, want je ziet toch wel een groot verschil met de jongere generatie. Je kunt je misschien wel voorstellen hoe wij keken toen er een Chineze man van over de 50 in de lijnbus uit het niets een dikke groene ophaalde en precies op het gangpad neer liet vallen. Smakelijk! Haha.

Na al deze ‘mooie’ belevenissen in het prachtige China was Kunming voor ons de laatste stop in China. Hoewel we heel graag verder naar het noorden waren getrokken, want China is een prachtig land met een prachtige natuur, is het winter in noord en midden China en willen we de kou het liefst vermijden. Daarom reizen we verder Zuid-Oost Azië in, naar onze volgende bestemming Viëtnam.

Meer hierover in het volgende reisverslag.

Hier nog even de link naar de foto's:

Liefs Colin & Anniek

• 28 November 2013 - 09:19

Ingeborg,Johan En Kids:

Hey Colin en Anniek.

Leuk om te zien en lezen dat het goed gaat met jullie.Hele mooie foto's.
    Toevallig had Laura het van de week nog over je(wanneer komt meneer Colin terug)...
    Ze vindt het allemaal maar lang duren..ha ha kinderlogica.
    Ondertussen waren we weer begonnen aan het afwerken van het schoolplein samen met Ronald.
    Dag later komen we op school aan...hebben ze lekker even door ons schilderwerk heen gedenderd(expres).
    Zeer irritant... :(
    We kijken uit naar jullie volgende verslag en foto's..
    Groetjes en een dikke knuffel vanuit deze kant xxx

• 28 November 2013 - 13:57

Suze!:

Ik heb even snel door jullie avonturen heen gelezen, te gek! Ik ben jaloers!
    Geniet er van!
    Liefs!

• 28 November 2013 - 17:29

Bea:

Hoi, Colin en Anniek
    Was weer genieten dat reisverslag. Krijg zo een heel mooi beeld van dit land. Trouwens als dat eten net zo smaakt als het eruit ziet,!!! Leuk dat jullie daar ook een school hebben bezocht. Wij zitten midden in de Sinterklaas gekte, maar wel heel leuk. Heb vandaag samen me Jan en Jolien de bakkerij ingericht, want daar speelt het verhaal. Gaan jullie maar fijn verder genieten van jullie trip en goede reis naar Vietnam...kijk alweer uit naar jullie volgende verslag! Liefs Bea

• 28 November 2013 - 18:15

Jolien:

Hoi colin en Anniek,

Wat is het toch elke keer weer genieten als ik jullie verhalen en belevenissen lees.
    Ik word zo nieuwsgierig naar alle landen door jullie enthousiasme in de verslagen.
    Goed om te zien dat jullie je nog prima vermaken daar..
    Colin, de kids missen je!

Ik wens jullie nog heel veel reis-plezier!

Groetjes Jolien

• 28 November 2013 - 20:16

Anja:

Hoi Colin en Aniek.

Prachtig om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken. Ook de foto's tot nu toe zijn echt prachtig en maken jullie verhalen compleet. Zorg goed voor elkaar en geniet vooral!
    Liefs Anja, Patrick , Gerjan, Esther en Nick!

• 28 November 2013 - 21:20

Yvonne:

Hoi Collin en Anniek,

Zowel jullie reisverhalen als jullie foto's zijn prachtig. Wat zijn jullie avontuurlijke mensen.
    Geniet maar verder van jullie reis.

Groetjes van Yvonne

• 28 November 2013 - 21:44

Pa L.:

Goed om te horen dat het nog steeds goed gaat met jullie gezondheid . Jullie belevenissen zijn een hele mooie ervaring voor de rest van je leven , de manier waarop het verteld wordt is heel goed om jezelf in te leven wat jullie meemaken . Onvoorstelbaar , wat heb ik dan nog weinig gezien van de wereld , een levenservaring waar jullie de rest van jullie leven uit kunnen putten ,dat pakt niemand jullie meer af . Goed om te zien dat er ondanks de taalbarriere toch een universele taal is die iedereen kan begrijpen , soms met handen en voeten, maar toch. Prima om te weten dat je toch nog op mensen kunt vertrouwen die je in hun gezin opnemen en je dromen ook gestalte geven , dat moet een goed gevoel geven . Hopelijk blijf je hetzelfde ervaren gedurende de hele reis en steek je nog een hoop mooie dingen op van de verschillende culturen , de foto's zijn in ieder geval geweldig . Geniet volop en ik kijk al naar jullie volgende verslag uit.
    Liefs,
    Pa xxxx

• 29 November 2013 - 09:35

Willeke:

Hoi lieverds, fijn om te lezen en te zien dat het zo goed met jullie gaat. Wat een geweldige ervaringen. Geniet volop van alles wat jullie meemaken!

Love you! Veel liefs en knuffels!

• 29 November 2013 - 12:33

Kevin:

Da werkt! Hele mooie ervaringen andere koek dan hier, keer Dena uitlaten is het maximale wat je hier kan doen ver

• 29 November 2013 - 13:17

Christy:

Weer zo'n mooi reisverslag. Ik heb het even voor me uitgeschoven omdat je voor deze verslagen wel écht even moet gaan zitten. Super hoor!
    Echt heel fijn dat het goed met jullie gaat en dat jullie het zo naar je zin hebben!
    En ook de foto's zijn weer leuk, veel foto's blijven maken!! :-)
    Kus

• 29 November 2013 - 16:16

Louis En Astrid:

Hoi Collin en Anniek,

Lekker eten en mooie foto's ,fijn dat alles zo goed gaat met jullie.
    Blijf genieten !!!!

Groetjes uit Denbosch

Louis en Astrid.

• 30 November 2013 - 12:31

Jack En Elise:

Hallo daar!
    Super! China stijgt ook weer op ons landenbezoekwensenlijstje, en niet op de laatste plaats door al die heerlijk uitziende eetfoto's ha ha.
    Wij genieten van jullie prachtige reisverhalen en van het zien dat jullie genieten! We voelen ons gerustgesteld dat het allemaal voorspoedig gaat en wensen jullie nog vele mooie ervaringen meer!
    Wij leven ons leventje tussen de laatste vallende herfstbladeren en maken ons op voor de winter. We laten ons graag verrassen wanneer de eerste sneeuw valt en testen uit hoe lang we nog kunnen fietsen zonder handschoenen. Zo zie je maar; ook wij houden het dagelijks leven spannend hi hi.
    Morgen borrelen met vrienden en volgend weekend lekker Indisch koken....
    Liefs en groetjes, ook van ons uit Den Bosch,
    (oom) Jack en Elise

• 30 November 2013 - 23:55

Corine:

Hoi Colin en Anniek,
    Jullie beleven zo wel heel veel.
    Al weer z´n mooi reisverslag. Door te logeren bij de mensen thuis zie je veel van het leven dat de mensen leiden. Wat een gastvrijheid. Je merkt zo ook dat we het hier allemaal wel erg goed voor elkaar hebben.
    Ben benieuwd wat jullie zullen beleven in het volgende land, Vietnam.
    Groetjes, ma.

• 02 December 2013 - 10:56

Jan Schel:

Hallo Colin en Anniek

Een prachtig reisverslag, wat is China een prachtig land. Wij zijn blij dat Colin een keer iets anders kan maken dan sate, en wij kunnen dan ook niet wachten totdat hij terug is om voor ons die heerlijke chinese gerechten te koken. Wij houden het hier nu maar bij balkenbrij en erwtensoep ( ook lekker he colin )
    Wij wensen jullie een goede maar vooral veilige reis in Vietnam.Blijf goed op jezelf passen.

gr. uit Den Bosch Jan,Joan xxxx Esmee ( speciaal voor Colin, zij mist hem )

• 11 December 2013 - 14:47

Babs:

alles goed met jullie na dat vieze eten van hond en eenden. jullie hebben dat toch niet op. ik hoop het niet dan moet ik meteen aan nona denken. het lijkt mij niet lekker. verder vind ik het wel interessant dat het daar best mooi is. maar hier is het ook mooi (bij de emte).
    Vieren ze daar ook kerst en nieuwjaar. Als ze dat daar vieren zal het best mooi zijn, met het vuurwerk dat ze daar hebben.